Hathá jóga

Je systém,který v sobě zahrnuje cvičení ásan ,kryjí a muder.

Ásana je pevná poloha těla.Ásanou se stává teprve tehdy až se v této pozici začneme cítit příjemně.

Krija je praktika vedoucí k cirkulaci krve a nervové energie.Je sestavou plynule na sebe navazujících ásan a pohybů.

Je to vlastně vědomí pohyb prováděný s dechem.

Mudra je neurosvalový stimulátor,který ovlivňuje žlázovou sekreci hlavních endokrinních žláz v těle.

Mudry jsou užitečné při řešení psychologických,nervových i fyzických problémů. Cvičením muder přivodíme změnu v těle,které nedokáže současná lékařská věda způsobit.Například při infarktu by měl člověk okamžitě udělat Apan Váju mudru oběma rukama.Tato mudra má stejný účinek jako alopatické tablety.Touto jednoduchou technikou zachráníme život člověku.

Cílem hathá jógy je dosažení harmonizace těla,mysli a jemných energií.

 

Do hathá jógy patří systém 104 technik a procesů pročištování těla i jeho orgánů.

Tento systém zahrnuje 6 pročištovacích technik.

1.Néti-očista nosu

2.Dhauti-očista žaludku,jazyka,uší atd.

3.Kapálabhátí-očista lebky

4.Naulí-očista břišní dutiny

5.Trátaka-zraková a mentální očista

6.Basti-očista střev,patří sem i uzávěry tzv.Bandhy

 

.

O tom, co je to jóga toho bylo napsáno už hodně. Někdo má jógu spojenou s meditací, někdo se stojem na hlavě. Obojí může ale nemusí být jógou. Jóga se totiž odehrává uvnitř, a tak se dá říct, že je vlastně neviditelná :-D

Někdy může být jóga zábavná, ale většina naši jógové praxe se odehrává v tichosti uvnitř naší mysli. Jóga nás učí vnímat své tělo a odhalovat skrytá napětí, která se v něm hromadí. Navenek tedy můžete stát na hlavě, nebo dělat trikonásánu, a stejně to jóga nebude, pokud budete plánovat, co musíte koupit na večeři :-D

Navštěvovat hodiny jógy je zábavné a inspirativní, samostatná praxe však tomu všemu dodá naprosto nový rozměr.

Na hodině vám stále někdo říká, co máte dělat, někdo se na vás připravil a vy se můžete nechat vést. A zvláště pokud děláte pozice, které jsou pro vás náročnější nebo nové, jste pozorní a vaše mysl je přítomná. Když začnete cvičit sami doma, musíte vy sami vést své tělo – tedy vnímat, co se děje bez toho, aby vám někdo neustále připomínal, co by se v pozici dít mělo. A zvláště pokud opakujete stále tutéž známou sestavu, stává se bytí v přítomnosti skutečnou výzvou. Všechno má své pro a proti a obojí by se mělo doplňovat. Všichni bychom měli být sami sobě žáky i učiteli, a přitom si zachovat schopnost nechat se vést někým jiným.

Na lekci jógy doma i ve studiu bychom měli být především sami se sebou a poznávat své tělo, komunikovat s ním. Uvědomovat si jeho limity, zpomalit, když to potřebuje, a naopak se do toho pořádně opřít, když máme chuť.

Každý jsme jiný a naše psychické a fyzické možnosti se mění každý den. To, co včera šlo snadno, se nemusí dařit dnes. Energie stoupá a klesá, uzpůsobujte tedy svou jógovou praxi tomu, co je teď, ne tomu, co bylo včera ani tomu, co byste chtěli zítra. Cvičení ásan znamená spojení těla a mysli, vnímání pohybu a pocitů, které v těle vyvolává.

Jóga je uvnitř, tady a teď. A na povrchu může být cokoli, třeba ty ásany :-D

 

Cílem jógy je návázání komunikace mezi myslí,tělem,duší a dechem.

Neméně důležitým cílem je i zastavení mysli - a tedy postupů vedoucích k meditaci.